Inspraak FSW

Vergoeding: €243,72

Deadline: 26 april 2024

De functie

Als student-lid van het Management Team[1] (MT) neem je plaats in het bestuursorgaan van je Bacheloropleiding en praat je mee over het beleid en de inrichting van de opleiding. Je vertegenwoordigt hierin het perspectief van alle studenten van je opleiding. Het is daarom belangrijk dat je op de hoogte blijft van alles wat er leeft onder de studenten. Dit doe je onder andere door goed contact te onderhouden met de studentleden van de OC-kamer en de studievereniging, waar je ook 1 keer in de 6 weken mee vergadert, en eventueel het mentoraat en tutoraat. Als student-lid woon je de vergaderingen bij van het MT, waar het bestuur van je opleiding bijeen komt. Hier sluit onder andere de bachelor directeur aan, en worden beleidszaken van de opleiding besproken.

De positie van Student-lid Management Team biedt ook veel vrijheid. Eigen inbreng wordt toegejuicht; zo is er ruimte voor het kiezen van één of meerdere thema’s waar jij je extra voor wilt inzetten. Voorbeelden van dit soort projecten zijn het creëren van bereikbare informatievoorzieningen voor studenten, de bekendheid van de contactpersoon ongewenst gedrag onder studenten promoten of een curriculumherziening. De uren kunnen flexibel ingezet worden buiten de gebruikelijke 6-wekelijkse vergaderingen met het MT om waardoor de functie makkelijk te combineren is met je eigen studie.

Als student-lid van het MT heb je ook maandelijks contact met andere MT-leden van andere opleidingen binnen de Faculteit Sociale Wetenschappen. In deze vergadering worden ervaringen en uitdagingen uitgewisseld, samen projecten opgestart en wordt de agenda van de Board of Studies (overleg met alle bachelor directeuren en het faculteitsbestuur) besproken. Namens alle zeven MT-leden nemen, samen met de student-assessor, twee MT-leden plaats in de Board of Studies Undergraduate School/Graduate School (BoS UGS/GS).

Wat verwachten wij?

• Een tijdsinspanning van gemiddeld 8 uur per week.
  • Je bent kritisch en gedreven om je in te zetten voor je opleiding op het gebied van onderwijs vanuit het perspectief van de student.
  • Je kunt jouw standpunten op een formele manier overbrengen.
  • Je bent in staat zelfstandig te werken en een netwerk te onderhouden.
  • Je hebt een assertieve houding, en je bent niet bang om je mening te geven.
  • Je bent gemotiveerd en enthousiast om je opleiding te kunnen verbeteren.

Wat bieden wij?

Wij bieden jou de mogelijkheid om kennis op te doen over de zaken die achter de schermen spelen bij je opleiding. Je krijgt meer inzicht in hoe het onderwijs en beleid binnen jouw opleiding wordt vormgegeven en krijgt de kans om hierover mee te praten. Ook kom je tijdens de functie veel in contact met medewerkers van jouw opleiding en is er ruimte om zelf projecten op te zetten. Hierbij kan gedacht worden aan actuele onderwerpen die bij de opleiding spelen, zoals het creëren van bereikbare informatievoorzieningen voor studenten, de bekendheid van de contactpersoon ongewenst gedrag onder studenten promoten of een curriculumherziening. Verder krijg je de kans om trainingen te volgen, waarbij je leert hoe je jouw taak als student-lid Management Team nog beter kunt vervullen. De functie biedt goede doorgroeimogelijkheden naar andere functies binnen de medezeggenschap en staat bovendien goed op je CV. Tegenover je werkzaamheden binnen de medezeggenschap krijg je een beurs van €243,72 per maand ter compensatie van de 8 uur die je per week maakt. Klik hier voor de meest actuele bedragen voor alle inspraakfuncties.

Herken jij jezelf in het geschetste profiel en vind je het uitdagend om op een inhoudelijke manier zinvolle praktijkervaring op te doen? Solliciteer dan voor 26 april 2024 via het sollicitatieformulier. Heb je nog vragen? Mail ons vooral op studenteninspraak.fsw@uu.nl of mail direct met het huidige MT-lid op studentmt.[afkorting opleiding].uu.nl!

[1]De ALPO heeft een Coördinatieteam wat ongeveer hetzelfde doet als een MT met een bijbehorende representatieve student genaamd het CT-lid. Dit CT-lid mag ook aansluiten bij de MT-vergadering van onderwijswetenschappen.